Wednesday, 11 December 2013

Don't forget where you belong


Dr. Philin persoonallisuustestin mukaan mä oon raikas, eläväinen, charmikas, hauska, käytännöllinen, kiinnostava, kiltti, huomaavainen ja ymmärtävä. Älkää kysykö miks tein ton, koska en itekkään tiiä, mutta sen jälkeen aloin miettiin millanen mä oikeesti oon. Haluisin kovasti uskoa olevani tota kaikkee, mutta se taitaa olla aika kaukaa haettua.

Mun perheen mielestä mä oon varmaan aika lapsellinen, outo ja sekava. Mutta välillä taas ne sanoo että oon rauhallinen ja "sä vaat haihdut paikalta". Äiti kerto että iskä joskus sanoo sille "sanopas Lotta taas niin osuvasti". Eli sanavalmis. Tosta tuli mulle jotenkin tosi hyvä mieli. Joskus voin olla erittäin ärsyttävä, itsepäinen ja marttyyri.

Opettajat varmaan ajattelee että oon hiljanen ja aika huomaamaton, keskitason tai välillä ihan hyväkin oppilas. Joskus aika rasittava, aina kännykkä kädessä. Sukulaisten mielestä oon ehkä tunnollinen ja kiltti tyttö. Mulla on niin paljon sukulaisia, etten tunne läheskään kaikkia kunnolla. Sukulaiset on siitä ihania, että ne aina kehuu ulkonäköä ja mainitsee kuinka "sää oot taas kasvanu viime kerrasta".

Mun kaverit toivottavasti pitää mua huumorintajusena ja helposti lähestyttävänä, hyvänä juttuseurana. Ystävät kuitenkin tietää, että osaan olla oikeesti ihan hemmetin ärsyttävä ja nauran liikaa omille jutuilleni. Ne tietää myös että oon lojaali ja aina valmis kuunteleen murheita (nyt ainakin tiedätte). Mun ystävät tietää senkin, että joskus oon vakava, angstinen ja vähän epävarma ja ujo.

Tuntemattomat ei tiedä musta mitään muuta kun mitä ne ensivaikutelmasta saa irti. Ne ehkä ajattelee, että oon ujo, yksinäinen, surullinen ja itsetuhoinen. Tai sitten ne ajattelee, että oon elämäniloinen, nauravainen ja itsevarma. Se riippuu niin paljon siitä, missä ja kenen kanssa ne mut näkee. Jos ne näkee mut vaikka yksin Tampereella kiireessä kiertelemässä kauppoja, niin luultavasti eka vaihtoehto. Jos ne näkee mut koulun käytävällä nauramassa mun parhaiden ystävien kanssa, niin jälkimmäinen.

Te lukijat ehkä pidätte mua vähän vaikeeselkosena tyyppinä. Ajattelette varmaan välillä että "mitänköhän se taas tollakin postauksella oikein tarkotti". Teidän mielestä oon varmaan vähän itserakas, useimmiten iloinen ja outo. Mutta ihan hyvä tyyppi, kun kerran jaksatte tätä blogia lukea. 

 Mutta millanen mä oon omasta mielestäni? Välillä mulla ei oo oikeesti mitään hajua. Demi-kalenterin ekalla sivulla kuvailin itseäni näin: "luotettava, ärsyttävä, huonokuntoinen, lapsellinen, perfektionisti, henkisesti lihava, nolo". Ton oon täyttänyt joskus toukokuun alussa, ja jotkut käsitykset itestäni on kyllä muuttunut aika paljonkin. Luotettava, kyllä. En kerro juttuja eteenpäin. Ärsyttävä.....erittäin. Huonokuntoinen. Working on it. Lapsellinen. En ehkä ihan niin lapsellinen kuin silloin, mutta kyllä. Perfektionisti. En. Ei mua enää haittaa tippaakaan jos vaikka kokeet menee huonosti. Mun huone on täysi sekamelska (tosin se on ollut sitä aina). En jaksa panostaa ulkoonäköönikään niin paljon kuin silloin. Henkisesti lihava, olen. Tätä vauhtia aika pian ihan fyysisestikin. Nolo. Ehdottomasti. Aina ja kaikkialla.

Miten mä nyt, just tänään, itteeni kuvailisin? Enimmäkseen mieleen tulee substantiiveja. Lukiolainen, tytär, sisko, ystävä. Noi sanat ei juurikaan kerro musta mitään. Aika moni mun ikäinen varmaan vois kuvailla itseään noilla sanoilla. Mutta sitten kun pitää käyttää adjektiiveja, homma muuttuu huomattavasti vaikeemmaks. Hämmentynyt. Hämmentynyt elämästä ja varsinkin itsestäni, joka päivä. Musta tuntuu että oon myös huomattavasti sosiaalisempi kun vaikka vuosi sitten. Oon tutustunu niin moneen ihanaan ihmiseen viime aikoina. Ihan oikeesti oon myös tosi outo. Välillä mietin että ihan oikeesti mitä mun päässä liikkuu. Enempää en oikein tahdo keksiä.
En taida vielä oikeesti tietää kuka oon, mutta oon päivä päivältä lähempänä. Ehkä mä en opi tuntemaan itseäni koko elämäni aikana. Ihmiset muuttuu. Koko ajan. Ehkä aina ei vaan itsekään pysy perässä.

4 comments:

  1. no mun mielestä sä oot ainakin outo:)
    parhaalla mahdollislela tavalla XDDDDD ♥

    ReplyDelete
  2. ihana idea :3 saako lainata?

    ReplyDelete

Kommentoimalla voit olla mun aurinko ♥ / Leave your comment and you can be my sunshine ♥